Sunday, December 27, 2009

Miskin dicaci, kaya dibenci

JIKA minggu lalu kita mengikuti kisah adik-beradik berbalah kerana harta pusaka kali ini kita ikuti pula luahan hati seorang anak yang bukan sahaja merasa dirinya terpinggir, dipulaukan oleh adik beradik, malah jiwanya menderita kerana tidak dapat berbakti kepada ibunya yang telah tua.

''Ibu saya tinggal sendirian di rumah tuanya di kampung. Sepatutnya pada usia sedemikian sebaik-baiknya ibu tinggal bersama salah seorang anaknya, atau tinggal di rumah anak-anak secara bergilir-gilir, tetapi ini tidak dapat dilakukan oleh ibu, kerana ibu takutkan anak-anak lain kecil hati.'' Demikian kata Rizwan dalam e-melnya.

''Ibu telah membesarkan dan mendidik saya menjadi insan berguna, dari budak kampung kepada seorang yang berilmu dan kini menjawat jawatan yang boleh saya katakan baik, jadi sampai masanya saya berbakti kepada ibu, menjaganya semasa hayatnya masih ada. Itulah yang sebaik-baik dilakukan oleh setiap anak kepada kedua ibu bapanya.

''Tetapi saya kecewa kerana tidak dapat berbuat seperti itu. Saya bukan sahaja tidak dapat menjaga ibu, untuk memberi keselesaan kepada ibu pun saya tidak dapat lakukan, kerana ibu menolak takutkan sindiran adik-beradik saya yang lain.

''Saya benar-benar kecewa kerana tidak dapat menjaga ibu. Keadaan ini tidak sepatutnya berlaku kepada orang seperti saya yang tahu buruk baik dan hukum hakam agama. Tahu kelebihan kepada anak-anak yang menjaga ibunya yang tua.

''Kita biasa mendengar ustaz mengatakan bahawa barang siapa tidak dapat menjaga ibubapanya yang telah tua, maka dia adalah seorang yang sangat rugi dan malang. Saya faham betapa besarnya pahala menjaga ibu yang sudah tua dan uzur, tetapi saya masih tidak dapat berkhidmat untuk ibu disebabkan sikap adik-beradik saya.

''Saya ada lapan orang adik-beradik, cuma enam sahaja yang masih hidup. Tetapi hubungan saya dengan mereka tidak rapat, saya tidak tahu di mana silapnya, tetapi apa yang saya pasti mereka tidak suka melihat kesenangan hidup saya, mereka sering menyindir, memperlekeh dan memburukkan saya, semata-mata kerana hidup saya lebih senang dan selesa berbanding mereka dan saya mendapat pendidikan lebih baik daripada mereka. Salahkah saya kalau saya lebih pandai dan hidup lebih senang?

''Memang benar kata orang tua-tua 'seorang ibu boleh menjaga dan membesarkan lapan orang anaknya, tetapi lapan orang anak belum tentu boleh menjaga ibu seorang.''

''Saya cukup sedih melihat ibu, duduk sendirian di kampung, tiada siapa yang boleh temankannya, menjaga sakit peningnya dan keselamatannya, maklum sahajalah zaman ini saya bimbang ibu menjadi mangsa pembunuhan atau rompakan. Bila ingatkan itu semua membuatkan hati saya takut.

''Saya merasa lebih sedih kerana saya masih belum dapat membalas jasa ibu. Isteri saya seorang wanita solehah, berpendidikan dan berjawatan tinggi, lengkap dengan didikan agama, dia juga bimbang tentang keselamatan ibu, dia juga sedih kerana tidak berpeluang berkhidmat menjaga ibu saya.

''Dalam pada itu terdengar pula fitnah konon isteri saya yang menghalang saya menjaga ibu saya, itu tidak benar, malah dia menggalakkan saya mengambil ibu untuk tinggal bersama-sama kami di rumah.

''Inilah dugaan saya, kebanyakkan orang malas menjaga ibu kerana ibu tua pasti banyak kerenah dan menyusahkan mereka. Mungkin juga kerana kesempitan hidup menyulitkan mereka menjaga ibu atau kerana kejahilan agama mereka.

''Dalam pada itu ada kes ibu tua yang tidak mahu tinggal bersama menantu perempuan kerana cerewet. Tidak kurang juga ibu sendiri memberikan alasan tiada orang nak jaga rumah, ayam itik dan lembu kerbau di kampung.

''Masalah saya adik-beradik bersangkut dalam banyak hal kerana rasa tidak puas hati mereka terhadap saya. Mereka kata saya orang professional, berpangkat tinggi, personaliti islamik yang menonjol, ramai rakan taulan yang menyanjung dan memuji saya, itu yang mereka rasa tak senang hati.

''Sebenarnya hidup mereka bukanlah susah sangat, mereka juga mendapat pendidikan, cuma belum ada rezeki, apa kurangnya mereka sebagai pegawai tadbir, guru, peniaga dan pengusaha bengkel, satu hari nanti mereka juga boleh senang dengan izin Allah.

Cemuh

''Mereka cemuh saya kerana berpendidikan tinggi, berpangkat serta berpendapatan lumayan. Acap kali mereka menyerang peribadinya dengan kutukan kerana amalan keagamaan saya. Pada saya perbuatan mereka lebih menampakkan kedangkalan mereka dari segi akhlak dan pendidikan agama. Tetapi mereka tidak boleh dinasihati apa lagi ditunjuk ajar. Mereka tidak mahu terima nasihat dan pandangan saya.

''Untuk melampiaskan kemarahan itu, mereka tidak membenarkan saya menjaga ibu malah pada Hari Raya Puasa lepas, mereka menggunakan pelbagai helah supaya ia tidak dapat bertemu ibu di kampung.

''Mereka lebih sakit hati apabila saya membina sebuah rumah kecil dan selesa untuk ibu di kampung. Tapi mereka tidak benarkan ibu tinggal di rumah itu dengan pelbagai sindiran dan cemuhan. Jadi kerana ibu takut dimarahi dan dicemuh maka ibu tidak berani tinggal di rumah itu. Sindir mereka ''ibu sukalah duduk di rumah anak yang bergaji besar? Kami yang gaji kecil ni ibu tak suka.

''Pelbagai cara dan usaha saya lakukan untuk berkhidmat kepada ibu selama hayatnya masih ada, tetapi tidak pernah kesampaian. Saya pernah berusaha mendapatkan khidmat pembantu rumah untuk ibu supaya memudahkan dia tinggal seorang diri di rumah di samping ada orang boleh menjaga makan minumnya, tetapi usaha itu pun gagal.

''Tak sampai beberapa bulan, pembantu lari dengan pelbagai alasan bukan seorang malah sudah empat orang, tetapi semuanya gagal. Saya tak tahu apa lagi boleh saya lakukan untuk saya berbakti kepada ibu selama hayatnya masih ada.

''Kalau semua orang berbangga dengan adik-beradiknya berjaya dalam hidup, tetapi nasib saya lain sungguh, sebaliknya saya disingkirkan dan dipulau, sehinggakan beberapa aktiviti kekeluargan saya tidak dijemput. Kenduri kendara, kenduri kahwin semuanya saya tidak diberitahu.

''Inilah cabaran besar saya. 'Kalau kita susah orang benci, tetapi kalau kita berada orang dengki.' "Depa buat tak reti bila kita susah, tapi depa dengki kalau kita senang.".

''Benar juga kata orang bahawa, ''Orang kita (Melayu) tidak selesa kalau kawannya keluar dari strata masyarakatnya dan berjaya, mereka mahu biar sama-sama di kampung tidak berhijrah tetap di sana selamanya.

''Analoginya macam ketam dalam baldi. Bila ada ketam cuba keluar menjenguk keluar, kawan-kawan yang lain akan kepit dan tarik ketam itu jatuh ke bawah semula. ''Hang nak pi mana, mailah kita dok tang ni diam-diam". Demikian cerita Rizwan menamatkan kisahnya dengan penuh rasa kecewa.

Sedih juga bila ada anak hendak berbakti kepada ibunya dipinggirkan, kalau ditinggalkan pulak mereka dicerca. Inilah namanya hidup tidak semua orang mahu lihat orang lain senang, ada yang lebih gembira kalau melihat orang lain susah.

Namun berbakti kepada ibu banyak ganjarannya dari Allah swt, terutama kalau menjaga kedua-dua ibu bapa kita ketika tua dan sakitnya. Anda kerugian kerana tidak menjaganya. Sayangilah mereka semasa hayatnya masih ada.

Sumber: Mingguan Malaysia 27 Disember 2009

1 comment: