Sunday, April 19, 2009

Serangan strok kini boleh dikesan awal

Oleh Siti Nur Almizan Aripin
snur@nstp.com.my


Mesin Allura Xper FD20/10 mampu meng­endalikan prosedur pembedahan deng­an kesan luka minimum bag­i merawat pelbag­ai masalah klinikal.

GANGGUAN pada sistem neurovaskular membabitkan masalah pada pembuluh darah atau tulang belakang seperti Arteriovenous Malformation (kecacatan arteri darah), Aneurysm (salur darah tersumbat) dan Celebrovascular Accident atau strok.

Secara amnya, masalah neurovaskular berpunca daripada gangguan yang berlaku di pembuluh darah. Ia boleh mengundang pelbagai kemungkinan yang tidak boleh diduga. Jika ia membabitkan salur darah ke otak, pesakit bakal berdepan risiko pendarahan otak atau kerosakan kekal otak atau lebih teruk, ia juga boleh membunuh secara senyap.

Pakar Neuroradiologi Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Dr A Sobri Musa, berkata mendapatkan imbasan x-ray bagi mengenalpasti keganjilan berlaku di bahagian pembuluh darah berdiameter 0.008 milimeter (mm) sememangnya sukar.


“Bagaimanapun, dengan adanya sebuah mesin pengimbas berwarna yang dilengkapi sistem pengesan biplane flat menggunakan kaedah angiografi diperkenalkan Philips, memungkinkan kaedah pengimbasan dan rawatan awal dibuat.


“Imej 3D yang jelas itu juga membolehkan pesakit mendapatkan keputusan awal sama ada anda berisiko diserang strok atau sebaliknya hanya ketika pemeriksaan berkala dibuat,” katanya.

Menurut rekod Kementerian Kesihatan tahun lalu, lebih daripada 50,000 penduduk negara menderita serangan strok. Justeru, sistem pengesan biplane flat hadir tepat pada masanya iaitu ketika kementerian berhasrat untuk menarik lebih ramai pesakit mendapatkan rawatan awal bagi mengesan risiko serangan strok sebelum terlambat.


Dengan adanya mesin yang menggunakan teknologi 3D Vascular itu, HUKM kini mampu mengendalikan prosedur pembedahan dengan kesan luka minimum bagi merawat pelbagai masalah klinikal termasuk strok, karotid arteri dan masalah lain membabitkan ketidakstabilan pembuluh darah.

Teknik rawatan menggunakan mesin itu juga diakui dapat mengurangkan risiko ketika prosedur dan mempercepatkan tempoh penyembuhan kerana ia hanya dilakukan sama seperti teknik ‘key hole’.

Dikenali sebagai Allura Xper FD20/10, mesin itu membantu pegawai perubatan mengenal pasti dan melihat imej terperinci di makmal yang dilengkapi sistem angiographic X-ray.

“Pesakit dan ahli klinikal mendapat faedah daripada ketepatan imej yang terhasil kerana imej berwarna dengan paparan jelas itu berupaya mengesan dan merawat penyakit berkaitan neurovaskular dengan lebih tepat,” katanya.

Selain berfungsi sebagai mesin pengimbas dengan paparan imej 3D, sistem sama boleh digunakan ketika rawatan menggunakan tiub, stent, belon angioplasti, vertebroplasti dan embolism (penyekatan saraf darah oleh ketulan atau kelempong udara).

Mesin berharga RM6 juta ini adalah yang pertama di negara ini dan menjadi negara kedua yang menawarkan teknologi sama di Asia selepas Thailand.

INFO

  • Mesin Allura Xper FD20/10 boleh mengimbas paparan X-ray berwarna hanya dalam tempoh 15 minit

  • Prosedur pengimbas dilakukan pada waktu sama pembedahan berjalan.

  • Sebelum Philips memperkenalkan Allura Xper FD20/10, pesakit didiagnos menggunakan mesin pengimbas tanpa warna.
  • No comments: