Sunday, April 19, 2009

Membesar tanpa kasih sayang

Ibu saya berkahwin pada usia 29 tahun dengan seorang lelaki yang bengis. Suaminya tidak mahu bekerja kerana dia seorang yang pemabuk, berjudi, berzina, membunuh orang, menghisap candu, mencuri dan bermacam lagi.

Terseksa hidup ibu dengan sepak terajang, dimaki-hamun ditumbuk, jiran-jiranlah tempat ibu melarikan diri sementara. Kadang-kadang kami malu dengan jiran terpaksa tidur dalam hutan.

Semasa saya lahir ibu bekerja kilang kerana pada masa itu orang dah tak buat sawah padi.

Pada usia saya tujuh tahun, baru saya mengenal siapa ibu dan ayah saya. Ingatan saya sangat kuat, kerana masih ternampak dan terbayang, perbuatan ibu dan ayah terhadap saya.

Saya dibesarkan tanpa kasih sayang, dibiarkan hidup sendiri, segala makan pakai terpaksa merempat satu kampung. Tiap-tiap malam apabila ayah mabuk dia selalu memukul ibu dan saya, ibu selalu pergi kerja dengan muka lebam dan badan yang sakit.

Saya pula pergi ke sekolah dengan tidak terurus, duit tak ada, hanya minum air paip. Setiap hari saya menangis melihat ibu dipukul, kami tidak boleh pindah kerana tanah dan rumah itu nenek punya. Ibu tidak pernah ambil tahu hal saya, duit gaji ibu habis untuk beli susu adik, bayar pengasuh, bayar api, air dan beri pada ayah. Setiap hari kami makan ikan masin dengan sayur kangkong yang dipetik dalam hutan.

Saya tidak suka berkawan kerana malu mempunyai ayah begitu, satu lagi ayah saya ini mempunyai ilmu penunduk, sesiapa yang tengok dia pasti kasihan kepadanya.

Lama-kelamaan ibu menjadi bengis, saya dan adik dianggap menyusahkan hidupnya, saya tidak pernah melawan pada ibu walaupun saya dipukul, dipijak. Akibatnya saya gagal dalam pelajaran SRP, adik pula hingga berusia 20 tahun masih tak tahu membaca.

Sikap ibu dan ayah tetap tak berubah walaupun mereka sekarang berusia 65 tahun. Ibu masih menyumpah hidup saya, semasa saya mengandung anak keempat berusia lapan bulan saya pulang ke kampung untuk berhari raya ibu bersumpah supaya anak dalam kandungan saya cacat, biar padan muka saya ibu juga bersumpah supaya semua anak-anak saya menjadi jahat, perompak, penagih dan sebagainya. Saya sangat sedih dan rasa nak gila. Kalau ikutkan hati saya tak mahu pulang ke kampung, tetapi masih mengenangkan ibu pernah menahan sakit melahirkan saya.

Saya amat menyayangi anak-anak dan suami, akan menjaga mereka menjadi manusia yang berguna dan bahagia.

Kini ayah saya sakit lumpuh, tetapi mulutnya masih boleh memaki hamun orang, ibu pula sering tidak sihat dan semput. Saya dan adik tidak mahu menjaga mereka tetapi saya hanya mampu memaafkan atas perbuatan mereka terhadap kami. Cuma di sini ingin saya katakan berdosakan saya, hinakah saya, api nerakakah tempat saya, kerana tidak menjaga ibu bapa yang uzur itu.

- Salina, Pekan, Pahang.

Salina,
Puteri memahami kehidupan Salina trauma dengan kehidupan masa silamdan membesar tanpa kasih sayang ibu dan bapa. Faktor ini menyebabkan Salina berdendam dengan kedua-dua orang tua Bulan. Sebagai anak, Salina perlu membuang sikap tersebut dan seorang anak harus berlembut serta terima keadaan mereka. Hakikatnya, mereka adalah ibu bapa, kasih ibu membawa ke syurga dan kasih bapa sepanjang masa.

No comments: