Sunday, April 19, 2009

Parkinson semuda 23 tahun


MENTERI Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai (kanan) turut hadir pada sambutan Hari Parkinson Sedunia 2009.

HARI Parkinson Sedunia disambut pada 11 April setiap tahun. Ia bertujuan menyedarkan masyarakat dunia tentang penyakit Parkinson serta kesannya terhadap individu, keluarga dan masyarakat.

Ini kerana, masih ramai yang menganggap penyakit Parkinson sebagai penyakit biasa yang hanya dihidapi oleh golongan tua. Tetapi sebenarnya, individu semuda usia 23 tahun boleh menghidap penyakit Parkinson dan ia pernah berlaku di Malaysia.

Kira-kira 6.3 juta manusia di seluruh dunia menghidap Parkinson dan ketika ini masih tiada penawar bagi menyembuhkan penyakit tersebut. Rawatan yang ada sekarang, cuma untuk mengawal simptom berkenaan agar pesakit dapat menjalani hidup dengan lebih baik dan sempurna.

Penyakit Parkinson bukannya sejenis penyakit berjangkit. Penyakit itu adalah keadaan di mana daya kawalan otot seseorang merosot dengan teruknya sehinggakan penghidapnya tidak mampu mengurus diri sendiri.

Menurut Pakar Neurologi dan Pakar Perunding Pusat Perubatan Pantai, Dr. Chew Nee Kong, kesedaran mengenai penyakit itu di kalangan rakyat Malaysia masih rendah sekali gus menyumbang kepada diagnosis lewat atau tidak lengkap.

Katanya, sikap seperti itu membuatkan keadaan pesakit lebih teruk kerana tidak mendapatkan ubat lebih awal.

Dr. Nee Kong yang juga antara sekumpulan kecil pakar Parkinson di Malaysia memberitahu:

"Parkinson merupakan salah satu daripada penyakit paling kurang diketahui di Malaysia dan tanggapan umum bahawa ia hanya menyerang golongan warga emas adalah salah.

"Usia, kaum dan jantina tidak menjadi penghalang kepada Parkinson untuk menyerang seseorang. Antara lima hingga 10 peratus daripada pesakit menunjukkan simptom-simptom sebelum usia 40 tahun.

Dr. Nee Kong menambah, pengesanan awal adalah penting bagi memastikan pesakit menerima terapi secukupnya bagi menyekat penyakit itu daripada terus merebak.

No comments: