Sunday, April 19, 2009

Doktor di BM: Haid singkat gangguan hormon

SAYA berumur 20 tahun dan sudah berkahwin. Sejak tiga bulan terakhir ini, saya sering didatangi haid dalam tempoh yang amat pendek, lazimnya 10 hari, menjadi cuma empat hari saja. Adakah ini akan menyebabkan hari subur saya semakin cepat? Tahun lalu, saya mengalami pendarahan teruk yang disangka haid selama 14 hari. Ia menyebabkan saya terpaksa menukar tuala setiap 30 minit kerana kebocoran diiringi dengan lesu dan rasa sakit yang teruk. Adakah itu petanda saya keguguran?

Puan Leila

JAWAPAN:

Jangka masa haid yang lebih singkat dari 10 kepada empat hari tidak menyebabkan waktu subur anda menjadi cepat. Waktu subur lebih bergantung kepada waktu pusingan haid yang dikira dari hari pertama haid ke hari pertama haid yang seterusnya. Contohnya, katakan haid anda jatuh pada satu hari bulan lalu dan bulan ini juga pada tarikh sama. Ini bermakna waktu pusingan haid anda ialah 30 hari. Waktu subur ialah pada hari ke 16 kerana jangka masa yang diambil daripada waktu bertelur ke haid yang seterusnya ialah 14 hari.

Soalan kedua berkenaan satu episod haid yang banyak pada tahun lalu. Ia mungkin disebabkan oleh gangguan hormon. Sekiranya haid itu lewat dan anda mengalami tanda-tanda awal mengandung seperti loya, buah dada rasa penuh, membengkak dan diikuti oleh pendarahan, ia mungkin disebabkan oleh keguguran. Sebab pendarahan itu tidak boleh dipastikan kerana tiada pemeriksaan awal yang di lakukan pada ketika itu.

Saya cadangkan agar puan mendapatkan rawatan awal sekiranya lewat datang haid untuk memastikan puan mengandung atau sebaliknya.

No comments: