Sunday, April 19, 2009

Peluang pendidik luar bandar genggam ijazah

Oleh Suliati Asri
suliati@hmetro.com.my



BAGI memartabat profesion perguruan, Universiti Terbuka Malaysia (OUM) dengan kerjasama Kementerian Pelajaran memberi peluang kepada guru di kawasan pedalaman mengikuti Program Sarjana Muda Pengajaran (SMP) di beberapa institut pendidikan guru terpilih di seluruh negara.

Program SMP itu adalah antara langkah kementerian bagi Pensiswazahan Guru-Guru Pedalaman yang termasuk dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP).


Pengarah Pusat Pembelajaran Wilayah Pahang, OUM, Ahmad Izanee Awang, berkata program berkenaan adalah satu usaha kementerian bagi melahirkan guru kawasan pedalaman yang memiliki ijazah serta dapat menyampaikan pendidikan berkualiti kepada pelajar sekolah di luar bandar.

Menurutnya, melalui program ini, guru pedalaman perlu menghadiri kuliah secara sepenuh masa sewaktu cuti sekolah bagi menghabiskan 10 jam kredit untuk setiap kursus yang diambil.

"Mereka akan menjalani proses tutorial intensif secara berpusat selama lima hari di institut perguruan ditetapkan kementerian sehingga tamat pengajian bagi satu semester.

"Selesai mengikuti tutorial, mereka akan kembali mengajar seperti biasa dan diberikan tugasan yang perlu dihantar sebelum menduduki peperiksaan," katanya.

Ahmad Izanee berkata, disebabkan masa dan kos perjalanan, guru pedalaman berkenaan diberikan kelonggaran untuk berinteraksi dengan penyelia melalui forum di laman web OUM.

"Mereka juga boleh membuat rujukan dengan menggunakan perkhidmatan perpustakaan online yang ditawarkan OUM untuk menyelesaikan tugasan dan sebagai persiapan menduduki peperiksaan," katanya.

Guru Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Mat Daling, Hulu Tembeling, Pahang, Azhar Abdul Aziz, 37, berkata kaedah pembelajaran yang disediakan OUM khusus untuk guru pedalaman adalah yang terbaik.

Ini kerana, menurutnya, tanpa kaedah pembelajaran sedemikian, dia mungkin tidak akan berpeluang menyambung pelajaran disebabkan masa dan kos perjalanan.

"Saya pasti tidak mampu menanggung kos perbelanjaan bagi menghadiri kuliah yang mencecah sehingga RM800 satu perjalanan jika mengikuti pengajian di institusi pengajian tinggi awam melalui kaedah biasa.

"Selain itu, perjalanan yang memakan masa empat hingga lima jam dengan menaiki bot serta bergantung kepada keadaan cuaca boleh menguburkan impian saya untuk menggenggam segulung ijazah," katanya yang sudah berkhidmat di sekolah terbabit selama 10 tahun.

Azhar yang mengikuti program berkenaan dalam bidang TESL juga terpaksa meninggalkan keretanya di Kuala Tahan bagi memudahkannya menghadiri tutorial di Institut Perguruan Tengku Ampuan Afzan (IPTAA), Kuala Lipis, Pahang.

Seorang lagi pelajar OUM, Syamsul Azhar Yusof, 28, yang mengajar subjek Bahasa Malaysia di SK Balar, Gua Musang, Kelantan, berkata ceruk manapun seorang guru itu mengajar, ia bukan lagi alasan untuk tidak melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

"Mengajar di pedalaman bukan penghalang untuk kita terus menimba ilmu dan menjadi guru berkualiti. Jadi, saya berharap guru terutama yang mengajar di pedalaman memanfaatkan peluang ini sebaik mungkin," katanya.

No comments: