Sunday, April 19, 2009

Rheumatoid arthritis jejaskan sendi

Oleh Hafizah Iszahanid
hafiza@bharian.com.my




Pesakit perlukan rawatan sepanjang hayat

LINDA kerap merungut pergelangan tangannya sakit setiap kali bermain tenis. Pada mulanya dia beranggapan itu masalah biasa. Apatah lagi sendi lain juga kerap berasa sakit. Kemudian dia menyedari dia mula tidak berdaya menaiki tangga.

Linda berasa ada sesuatu yang tidak kena apabila dia tidak boleh menyarungkan cincin perkahwinan kerana sendi pada jari-jari mula berbonggol dan menggerutu. Lebih menyedihkan, Linda baru berusia 26 tahun. Pemeriksaan doktor mendapati Linda diserang rheumatoid arthritis (RA).


RA adalah penyakit autoimun yang menyebabkan radang kronik pada sendi, tisu sekitar sendi malah organ dalam tubuh. RA juga berpotensi merosakkan rawan, tulang, ligamen selain kecacatan pada sendi. RA adalah penyakit yang progresif sifatnya.


Presiden Persatuan Rheumatologi Malaysia (MSR) Dr Muhaini Othman, berkata RA menjejaskan individu dengan tahap yang berbeza. Ada pesakit menderita RA yang hanya menjejaskan sendi. Ada yang menghidap RA ringan.

Namun, umumnya kebanyakan mereka yang diserang RA mengalami kerosakan pada kebanyakan sendi.



Menurut Yayasan Arthritis Malaysia, daripada 100 orang yang berhadapan dengan masalah ini, 75 akan mengalami masalah bengkak sendi yang berterusan, 20 orang berhadapan dengan RA tahap paling ringan manakala lima menghadapi masalah ketidakseimbangan yang serius.

“Walaupun RA penyakit yang kerap ditemui di seluruh dunia, namun sehingga kini tiada ubat yang benar-benar dapat memulihkan RA,”

“Hanya beberapa tahun kebelakangan ini terdapat perkembangan yang menjanjikan dalam rawatan RA dan bentuk keradangan arthritis yang lain melalui pelbagai jenis rawatan,”katanya.

Dr Muhaini berkata, RA menjejaskan seorang dalam setiap 1,000 populasi di Malaysia termasuk kanak-kanak. Di kalangan dewasa, RA menjejaskan satu peratus populasinya manakala di kalangan kanak-kanak lima dalam 100,000. Sebagai perbandingan, di Amerika Syarikat misalnya, RA menyerang 1.3 juta penduduknya.

RA lebih banyak ditemui pada wanita berbanding lelaki. RA boleh menyerang sesiapa saja tanpa had umur, namun RA lebih kerap ditemui di kalangan mereka dalam lingkungan usia 40 tahun ke atas.

Gejala

  • Rasa sakit, kejang dan bengkak pada sendi di tangan, pergelangan tangan, siku, kaki, buku lali, lutut dan tengkuk.

  • Rasa tidak selesa itu akan menyerang kedua-dua belah bahagian badan pada masa yang sama.

  • Dalam kes yang jarang berlaku, RA akan menjejaskan mata, paru-paru, jantung, sistem saraf

    atau salur darah.

  • Ada kala RA menyebabkan kewujudan bonggol kecil (dikenali sebagai nodul) di sekitar siku, buku lima, tulang belakang dan tulang bawah bahagian kaki.

    Rawatan

    Tiada rawatan untuk RA sehingga kini. Apa yang ditawarkan kepada pesakit adalah melegakan simptom dan mengawal progresif penyakit ini. Justeru, pesakit RA perlu menjalani rawatan sepanjang hayat.

    Selalunya, dalam melegakan simptom, rawatan merangkumi ubat-ubatan, senaman dan mengubah gaya hidup.

    Pakar perubatan selalunya menyarankan rawatan awal bagi memastikan RA tidak melarat. Rawatan awal juga mengurangkan risiko radang yang memungkinkan sendi rosak dan sekali gus mengehadkan aktiviti harian.

    Dalam konteks pengambilan ubat ubatan bagi menangani simptom, Wyeth baru-baru ini melancarkan satu dos vaksin (pre-filled-syringes) untuk pesakit RA. Berkonsepkan formulasi sekali seminggu ia memudahkan pesakit menguruskan RA.

    Selain itu, bagi mengawal simptom dan mengehadkan progresif RA, anda disarankan mengamalkan diet seimbang, mengekalkan berat badan ideal selain kerap bersenam.

    Adakalanya, pesakit RA memerlukan pembedahan jika perubahan gaya hidup, ubat-ubatan dan senaman tidak membantu. Berdasarkan keadaan kesihatan dan usia pesakit, ada kalanya doktor menyarankan pesakit RA melakukan pembedahan gantian sendi.

    INFO: Apa itu penyakit autoimun?

    Merujuk pada masalah tisu badan yang diserang oleh sistem imun. Ada kalanya ia terjadi dalam tempoh yang lama tetapi tiada simptom ditunjukkan.
  • No comments: