Sunday, April 19, 2009

Bantu lindungi remaja daripada AIDS

oleh WAN SHAHARA AHMAD GHAZALI shahara.ghazali@utusan.com.my

Daripada statistik hasil kaji selidik seluruh dunia, nyata golongan muda pada usia 15 hingga 24 tahun adalah golongan yang paling terdedah untuk dijangkiti virus pembunuh HIV/ AIDS.

Ini memandangkan lebih 3,000 daripada 7,400 kes baru HIV/ AIDS yang dicatatkan setiap hari di seluruh dunia pada 2008 adalah membabitkan pesakit golongan muda.

Sememangnya telah diketahui bahawa sebahagian besar jangkitan virus tersebut berlaku melalui hubungan seks dan perkongsian jarum suntikan di kalangan penagih dadah - aktiviti yang lazimnya melingkari golongan muda - selain jangkitan daripada ibu kepada anak yang dikandung dan pemindahan darah tercemar.

Langkah terbaik melindungi diri daripada dijangkiti virus HIV ialah peka dengan isu sosial global itu, ujar Datin Mina Cheah-Foong, Pengarah Urusan The Body Shop Malaysia dalam satu temuramah eksklusif dengan Mega.

Justeru, jenama kecantikan dan penjagaan diri, The Body Shop sekali lagi berganding bahu dengan saluran televisyen popular, MTV Networks International menjayakan kempen kesedaran tentang bahaya HIV/ AIDS peringkat antarabangsa yang dilancarkan 23 Mac lalu.

Di peringkat negara pula, kempen yang menerima sokongan Majlis AIDS Malaysia, serta stesen radio popular Hitz.fm dan My.fm, telah menampilkan VJ MTV kegilaan remaja, Utt, bagi pelancarannya di Kolej Universiti Taylor baru-baru ini.

"Kempen ini diharapkan dapat mendorong golongan muda untuk segera bertindak dan melindungi diri sendiri serta yang tersayang daripada jangkitan virus HIV," kata Mina.

Statistik terkini, katanya, jelas menunjukkan keperluan untuk mendidik golongan itu akan kepentingan mengambil tindakan bagi mengurangkan risiko jangkitan virus HIV dan lain-lain jangkitan bawaan hubungan seks (STD).

"Kami percaya penglibatan aktif setiap seorang individu amat penting dan berharga bagi menangani penularan epidemik AIDS ini," jelasnya.

Secara ringkas, penularan tersebut boleh diatasi melalui amalan ABC iaitu Abstinance (menahan diri), Be faithful (setia pada pasangan) dan Condom (kondom).

Abstinance atau menahan diri dari melakukan aktiviti seks adalah cara terbaik bagi golongan remaja dan belia melindungi diri mereka dari terjangkit.

"Tetapi jika ia tidak mampu dilakukan atau bagi mereka yang telah berkahwin atau dalam hubungan yang serius, mereka boleh menghindari virus itu semudah bersikap setia kepada satu pasangan sahaja."

"Atau sekurang-kurangnya setiap individu dari semua peringkat usia perlu bersikap bertanggungjawab dengan melindungi diri dan pasangan melalui penggunaan kondom," tambahnya.

Kempen yang diadakan secara besar-besaran melalui semua butik The Body Shop seluruh dunia, laman web MTV serta laman peribadi myspace VJ Utt itu sama sekali bukanlah bertujuan menggalakkan perlakuan hubungan seks.

Tetapi, jelas Mina, pemahaman mengenai hubungan seks selamat selain sikap individu adalah penentuan kejayaan mengatasi epidemik jangkitan maut itu.

"Lagipun, sesiapa sahaja boleh dijangkiti virus itu memandangkan bukan mudah untuk kita mengesyaki sekiranya seseorang itu pembawa HIV ekoran tiada tanda-tanda fizikal," ujar Mina.

Bagi menjayakan kempen itu, The Body Shop menawarkan pelindung bibir Tantalising Lip Butter edisi khas 'Yes! Yes! Yes!', pada harga RM26.

Daripada harga tersebut RM26 bagi setiap hasil jualan akan disalurkan kepada badan kebajikan AIDS.

Semasa tahun pertama kempen, The Body Shop telah berjaya mengumpul RM 2 juta dan jumlah tersebut meningkat sehingga RM 4 juta pada tahun lepas di mana telah disumbangkan kepada Staying Alive Foundation.

Bagi VJ Utt pula tanpa ragu-ragu menyokong kempen seks selamat, malah sudi menggunakan status selebritinya untuk menyampaikan mesej tersebut kerana beliau amat percaya bahawa mengelak dari dijangkiti adalah kunci menghentikan penularan HIV.

Beliau yakin komunikasi daripada selebriti kepada audiennya lebih berkesan berbanding daripada orang yang lebih dewasa, lagipun, jiwa muda pasti tidak suka 'diceramahi'.

No comments: