Sunday, April 19, 2009

Doktor di BM: Alahan hama boleh dikawa

SAYA berusia 38 tahun dan ibu kepada dua anak. Berat badan saya 53 kilogram. Sejak 2004 saya mula bersin pada waktu pagi, siang dan malam. Hidung saya sumbat, tidak dapat menghidu bau dan hingus keluar setiap masa. Saya sentiasa rasa ngilu, sejuk apabila hujan, terkena angin kipas atau bilik berhawa dingin.

Hidung tersumbat dan kerap selesema, saya rasa bergegar apabila sejuk, bersin tidak henti-henti dan hingus meleleh. Saya selalu makan ubat selesema yang diberikan doktor setiap kali ke klinik. Muka saya sudah naik tompok hitam. Adakah kerana masalah ini atau kerap mengambil panadol dan ubat selesema.

Puan Hasnah.

Jawapan:

Penyakit puan besar kemungkinan berpunca daripada alahan kepada hama dalam habuk (house dust mite). Apabila terdedah kepada hama ini, kesan alahan seperti bersin dan berhingus yang berlebihan akan terjadi.

Keadaan ini menjadi lebih tenat apabila bahagian turbinate dalam hidung bengkak disebabkan kesan alahan yang berpanjangan. Ini menyebabkan hidung tersumbat dan kurang deria bau. Kadang kadang jangkitan kuman akan berlaku. Puan mungkin berasa sejuk, letih dan tidak sihat.

Puan memerlukan rawatan pakar telinga, hidung dan tekak (ENT) supaya penyakit ini boleh dikawal dan dirawat dengan sempurna. Pemeriksaan endoskopi hidung dan ujian alahan diperlukan. Keadaan persekitaran terutama dalam bilik tidur dan katil harus dijaga supaya dapat mengurangkan hama habuk. Ubatan anti-alahan diperlukan untuk jangka masa lama. Pembedahan mungkin diperlukan sekiranya ubat didapati kurang berkesan atau berlaku komplikasi radang alahan dalam hidung.

No comments: